Page 17 - LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 35/2015
P. 17
HISTORIE

Jak popsal obec Loužnici pan učitel Alois Ludvík, ve sborníku, tento sborník byl doplněn fotografiemi
obce, které pořídil pan fotograf Otahal z Držkova:

OBEC LOUŽNICE

Kdo navštíví „Český ráj“ a shlédne i romantiku železnobrodska, jistě nebude litovati po pěkné a zajímavé silnici
dostati se ze Železného brodu za 1 hodinu do Loužnice. Jako „Riegrova stezka“ vedoucí údolím Jizery a
„Palackého stezka“ údolím Kamenice, tak i tato silnice místy úzkým údolím Žernovníka mírně stoupající velmi
zaujme i zkušeného turistu.

Obec Loužnice je neveliká, ale pravá
horská. Domky, chalupy i obchodní
domy jsou rozváty po údolí i stráních,
při potoku a silnicích, čímž dojem
romantičnosti jen zvyšují.
V poválečné době rozvojem sklářství
doznala Loužnice značného vzrůstu.
Bývalé závody sklářské zlepšeny,
zvětšeny a nové zřízeny.
Továrna na skleněné perle V. Linky
řadí se k prvním největším závodům
nejen českého, ale i německého
sklářství.
Všecky práce při výrobě perlí, jsou zde
soustředěny a provádějí se stroji.
Racionalizace výroby jest zde
provedena do důsledků.
Výroba přivábí mnohého návštěvníka, který je překvapen nejen množstvím, ale i jakostí vyrobených perlí a může
lacinými i dražšími dárky potěšiti své nejdražší.
Továrna výrobků galalitových bří Linků upoutá každého množstvím nejrozmanitějších výrobků, bez nichž se
moderní dáma neobejde.
Několik brusíren v Loužnici vyrábí skleněné kroužky všech druhů.

Silnice obcí probíhající je částí hlavní tepny okresu železnobrodského, resp. Silnice Praha – Nový Svět a dále
Prusko. V roce 1923 -24 za pomocí země, okresu a ministerstev sociální péče a veřejných prací postavila obec
silnici, spojující Železnobrodsko s Jabloneckem.
Mimo to postavila tři místní silnice se třemi železobetonovými mosty. Obec se značně zadlužila, neb silnice si
vyžádaly nákladu Kč 550.000,-.
Z obce vedou nyní silnice do šesti okolních obcí. Rozvojem komunikace otevřeno v obci mnoho stavebních míst,
jichž dosud Loužnice postrádala.
Poklesem sklářské výroby další rozvoj obce ustal. Projektovaná dráha Železný Brod – Jablonec by blahodárně
zasáhla v rozvoj sklářství a tím přispěla k rozvoji obce. V roce 1920 projektovaná dráha elektrická Železný Brod –
Jablonec pro značný náklad a snad nedorozumění nedospěla k uskutečnění. Zatím však autobusová státní linka,
jež je na obzoru, přispěje hodně k lepšímu příští obce. K rozvoji by značně přispělo i zřízení pošty v Loužnici, jako
přirozenému středu severního Železnobrodska. Žádosti v té příčině pro nedosti plnou frekvenci nebylo zatím
vyhověno, však budou– li okolní obce míti porozumění pro tuto otázku, jež jest i jejich prospěchem, pak v brzké
době bude pošta v Loužnici zřízena.

Pro značnou vzdálenost od Držkova postavila si obec v roce 1925 místní hřbitov.
K obci bude přiděleno od obce Držkova část zádušních pozemků, jež kdysi byly darovány občany loužnickými jako
výkup ze zádušních povinností a nyní opět byly přiděleny občanům loužnickým jako dlouholetým pachtýřům.

Loužnice má již od dávných dob svoji obchodní tradici. Původně se sice obyvatelstvo zdejší živilo polním
hospodářstvím, to však poskytovalo a podnes poskytuje jen skromný výtěžek. Naše pole na břidličném útvaru po
značném svahu posázená, mohou jen z části uhraditi existenci našeho lidu a náleží na železnobrodsku
k nejchudším. Jejich obdělávatelům místo povinností daňových by měly býti poskytovány premie, že přispívají
k uskutečnění slov hymny: „…. Zemský ráj to na pohled.“ Jen láska k té „drápanině“ je posiluje v jejich obtížné
práci. A je-li drahota na železnobrodsku snad jednou z největších v celé republice, pak by se teprve zvýšila, kdyby
všecky produkty hospodářské sem musely se přivážeti.

17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22