Page 12 - LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 35/2017
P. 12
LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 35/2017

ALBRECHTICE - Bikepark na Tanvaldském Špičáku v Jizerských
horách, to je 6,2 kilometrů jednosměrných až metr širokých lesních
stezek s přírodním povrchem. Poprvé vyrazí jezdci na trať v sobotu
9. září. Sraz v 9:30 hodin u dolní stanice lanovky na Špičák. Lesy ČR
spolu s městy Tanvald či Desná i obcí Albrechtice v Jizerských
horách a Sdružením cestovního ruchu Jizerky letos realizovaly
projekt za 2,2 miliony korun. Zážitkovou jízdu zvládnou všichni
cyklisté včetně dětí. Cyklobikery čeká sjezd z vrcholu Tanvaldského
Špičáku, tedy 831 metrů nad mořem. Dostanou se tam lanovkou z
Albrechtic v Jizerských horách nebo vyjedou po tamější asfaltové
komunikaci z albrechtického sedla. „Vybudovali jsme dvě trasy s
barevným označením, které odpovídá tradiční náročnosti jako u sjezdovek,“ říká Ludvík Řičář, krajský ředitel
Lesů ČR z Liberce. Téměř čtyřkilometrová modrá trasa má průměrný podélná sklon 4,5 %. Obtížnější červená
trasa je dlouhá dva a půl kilometru a klesá v podélném sklonu 7,3 %. Trasy se stavěly od konce letošního
dubna do srpna. Realizaci předcházela dohoda partnerů projektu, tedy podniku Lesy ČR, Města Tanvald, Města
Desná, Obce Albrechtice v Jizerských horách a Sdružení cestovního ruchu Jizerky. „Cílem bylo vytvořit
zajímavou a lehce dostupnou volnočasovou sportovní aktivitu pro návštěvníky Tanvaldska a přispět tak k jeho
rozvoji,“ pokračoval Řičář. Záměr, o kterém se diskutovalo již od roku 2013, byl projednán se zástupci ochrany
přírody, tedy Správou CHKO Jizerské hory. Projektovou dokumentaci pořídily Lesy ČR v roce 2016, vše schválil
stavební úřad v Tanvaldu. Po celou dobu partneři projektu spolupracovali s nadšenci z DH-FR racing Tanvald
z.s., a to už při projektování a poté následně při výstavbě, když prováděli trvalý odborný dozor. „Potvrdilo se,
že jsou odborníky ve svém oboru,“ dodal ředitel Řičář. Provozovatelem Bikeparku je Sdružení cestovního ruchu
Jizerky.
BYSTRÁ NAD JIZEROU - Po měsících oprav je opět průjezdný
most u obce Bystrá nad Jizerou.
Bysterský most prošel rozsáhlou rekonstrukcí, stavba z roku 1922
se tak poprvé dočkala zasloužené opravy. Most je zároveň
důležitou spojkou obce Bystrá nad Jizerou s hlavním spojem ze
Semil na Jilemnici. Během prací museli místní denně urazit
několikakilometrovou objízdnou trasu. Most, který nechal vystavět
místní mlynář Janoušek, ohrožoval dlouhodobě špatný stav. „Most
se nám postupně z jedné strany propadal až o dvacet centimetrů.
Dřevo bylo v některých místech prohnilé a hrozilo, že by během pár
let spadla,” sdělil starosta obce Bystrá nad Jizerou Lukáš Nesvadba.
Slavnostního otevření mostu se zúčastnil i hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „Když jsem tu byl loni na
besedě, pan starosta mě oslovil, že asi největším problémem je právě Bysterský most,” uvedl Martin Půta.
Právě Liberecký kraj z velké části celou rekonstrukci zafinancoval. Na projektu se finančně podílelo i
ministerstvo kultury, jelikož místní věšadlový most je historickou památkou. Celkové náklady rekonstrukce se
vyšplahly do výše pěti miliónů korun, z nichž kraj poskytl 3,8 milionu korun, ministerstvo kultury přispělo milion
korun a zbytek uhradila obecní kasa.„Projekt obnovy tohoto objektu podpořili i lidé v rámci sbírky. V té se
vybralo přibližně sto tisíc korun,” dodal Nesvadba.
Oblíbenost mostu dokládá i fakt, že jeho odstraňování i otevření přihlížely desítky lidí z okolí. „Při sundavání
mostu tu byl neskutečný počet lidí. Sama mám k mostu vztah. V jeho blízkosti jsem trávila své mládí u babičky.
Je skvělé, že kraj se k rekonstrukci postavil čelem. Je to mimořádná památka,” komentovala starostka Semil
Lena Mlejnková. Dokončení mostu uvítali i místní. „Myslím, že most mohl být opraven rychleji, ale jinak vypadá
hezky,” řekl Jaroslav. Rekonstrukce odstartovala v červnu loňského roku. Před Vánocemi byl zpřístupněn pro
pěší a nyní zde projedou i vozidla. Nově se zvýšila i nosnost na dvě tuny. „Konečně tu mohu projet malým
traktorem,” dodal postarší muž. Celý most o délce 24 metrů byl jeřábem přemístěn na blízký plácek a po
opravě navrácen na původní místo. Originální vzhled i konstrukce byla zachována. Bysterský most je nesen za
pomoci lichoběžníkových a trojúhelníkových věšadel. Nyní bude památka ve správě Muzea Českého ráje v
Turnově. Výjimečnost mostu tkví právě v materiálu. Dřevěné zastřešené mosty jsou v dnešní době spíše
raritou. Tento most je tak jedním z posledních v Podkrkonoší. Původně smrkový materiál nahradilo modřínové
dřevo a dubová podlaha.

http://jablonecky.denik.cz/

12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17