Page 8 - LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 10/2015
P. 8
NÁVAROV - Pro obdivovatele techniky z dob 2.
světové války se jedná doslova o neštěstí.
Montovaný most v Návarově zcela zmizí ze
světa.
Starý, svým způsobem unikátní železný most v
Návarově, je „dole" již několik měsíců. Do
poloviny roku 2015 tu probíhá výstavba nového
železobetonového.
Zajímavostí je, že ocelová konstrukce tu byla v
roce 1949 postavena jako provizorní.
„Byl Československu po válce darován a pod
Návarovem sloužil dopravě přes řeku Kamenici
od roku 1950 do loňského roku," říká Miroslav
Pačes, jež se o osud v jistém směru unikátní
mostní konstrukce zajímá.
Mosty těchto typů stavěla především těsně po
válce americká armáda v rámci Správy
Spojených národů pro pomoc a obnovu
(UNRRA).
Železná konstrukce mostu v Návarově zcela zmizí. Zub času a léta nevykonávaná údržba udělali své. O mostní
konstrukci, jež nabízel vlastník Liberecký kraj, sice projevila zájem společnost BH technika, která se technikou kolem
2. světové války zabývá, z rekonstrukce ale nakonec sešlo. „Konstrukce se vlivem koroze ve vysokém stádiu nedala
ani rozebrat," poznamenal zástupce společnosti.
Zbytky konstrukce zvané Bailays Bridge tak nejspíše skončí ve šrotu. Mostů tohoto typu najdou zájemci po Česku
několik desítek.
Podle Jana Růžičky, ředitele Krajské správy silnic Libereckého kraje (KSS LK), která financuje stavbu mostu nového,
konstrukce tak unikátní není. „Dodnes je most Bailey Bridge v modernizované verzi vyráběn a v naší republice je
původní válečná konstrukce běžně pro provizorní mosty používána," poznamenal.
V Návarově byl provizorní most instalován v roce 1949 a provozován 65 let. Tato konstrukce není na takto dlouhodobé
použití dimenzována, navíc někdy v roce 1952 1956 došlo k poškození středového pole při průjezdu vozidla
naloženého vytěženým dřevem. Stav mostu před demontáží byl klasifikován stavebním stupněm VII. havarijní. Jednalo
se o značně zkorodované podélníky mostu v uložení nad opěrami a destruktivní korozi příčníků mostovky.
„Otázkou byl i neznámý původ konstrukce nemáme informace, zda bylo použito konstrukce již dříve někde využité,
nebo úplně nové. Úvahy o dalším použití pro silniční dopravu by byly naprostým hazardem," přiblížil Jan Růžička.
Most byl podle výsledků prohlídky zcela zničen korozí.
„Po prohlídce odstrojeného mostu jsem si osobně oddechl stav byl ještě horší než jsme předpokládali a měli jsme
zprávy, že někteří řidiči nerespektují omezení dvě tuny," poznamenal Růžička.
Návarovský most tvořil jednu z částí koloritu zdejšího údolí, jež je vyhledáváno mezi turisty. Ale nejen jimi. Místo
učarovalo třeba i Martinu Vaistauerovi ze Sdružení pro záchranu hradu Kumburku. Ten mapuje okolí hradu, tím pádem
přišla řada i na most v Návarově.
„Romantický pohled na elegantní návarovské přemostění se stal již také pouhou kouzelnou melancholickou minulostí,"
říká posmutněle. Snesení staré železné konstrukce zdokumentoval v práci Podnavarovský UNNRA most „na druhém
břehu".
Most Bailey Bridge v Návarově sloužil jako náhrada za most původní (kamenný), ze kterého již stojí jen polovina
středního pilíře a části pilířů na březích. Ten se zřítil kolem roku 1955. Snad právě tento most (nebo jeho
předchůdce?) byl zdoben sochou sv. Jana Nepomuckého (nese monogram objednatele I. P. V. E.) z roku 1773, která
dnes stojí u zámku Návarov.

http://jablonecky.denik.cz/

http://www.liberecky-kraj.cz/

JABLONECKÝ DENÍK V PRODEJI – Od pondělí
do soboty, můžete zakoupit Jablonecký deník,
v obchodě u paní Šmídové v Loužnici.

8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13