Page 4 - LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 27/2015
P. 4
NÁVAROV - Místo „provizorního" armádního
mostu stojí most železobetonový.
Ztratilo místo svůj genius loci? Bude údolí
Kamenice v Návarově stále tak atraktivní pro
milovníky turistiky a přírody? Líbí se nový
most?
V režimu předčasného užívání se 1. července
otevřel most přes řeku Kamenici v Návarově.
Provoz na silnici a přilehlých navazujících
úsecích v celkové délce přes sto metrů je tak
opět obnoven.
Stavbu Krajská správa silnic Libereckého
kraje převzala 30. června. Nyní probíhá
vyklizení staveniště a bude požádáno o
kolaudaci.
„Původní provizorní most byl po více než
šedesáti letech používání v havarijním stavu.
Stavební práce zahrnovaly jeho demolici a
výstavbu nového mostu o třech polích s
horní mostovkou," přiblížila Markéta
Dědková z oddělení tiskového a vnějších vztahů Krajského úřadu.
Rekonstrukci mostu stála kraj celkem více než 10, 5 milionu korun. Akce byla spolufinancována z Operačního
programu Regionální operační program NUTS II Severovýchod. Dotace činila 85 procent celkových uznatelných
nákladů.
Uzavírka mostu v Návarově začala již v říjnu loňského roku a vykouzlila vrásky na tvářích nejen motoristů a zdejších
obyvatel, ale i milovníků vojenské historie. Ti věděli, že již zmizelá konstrukce byla svým způsobem ne-li unikátní,
tak jistě zajímavá.
„Byl Československu po válce darován a pod Návarovem sloužil dopravě přes řeku Kamenici od roku 1950 do
loňského roku," vzpomněl Miroslav Pačes.
Mosty těchto typů (Bailey Bridge) stavěla především těsně po válce americká armáda v rámci Správy Spojených
národů pro pomoc a obnovu (UNRRA).
Stará konstrukce skončí ve šrotu. Přitom chvíli žila šance, že konstrukce se jen přestěhuje a opraví ji. Projevila o to
zájem společnost BH technika, která se technikou kolem 2. světové války zabývá, z rekonstrukce ale nakonec sešlo.
„Konstrukce se vlivem koroze ve vysokém stádiu nedala ani rozebrat," poznamenal zástupce společnosti.
V Návarově byl provizorní most instalován v roce 1949 a provozován 65 let. Tato konstrukce není na takto
dlouhodobé použití dimenzována, navíc někdy v roce 1952 1956 došlo k poškození středového pole při průjezdu
vozidla naloženého vytěženým dřevem. Stav mostu před demontáží byl klasifikován stavebním stupněm VII.
havarijní. Jednalo se o značně zkorodované podélníky mostu v uložení nad opěrami a destruktivní korozi příčníků
mostovky.
Most tvořil jednu z částí koloritu zdejšího údolí, jež je vyhledáváno mezi turisty. Ale nejen jimi. Místo učarovalo třeba
i Martinu Vaistauerovi ze Sdružení pro záchranu hradu Kumburku. Ten mapuje okolí hradu, tím pádem přišla řada i
na most v Návarově.
„Romantický pohled na elegantní návarovské přemostění se stal již také pouhou kouzelnou melancholickou
minulostí," říká posmutněle Vaistauer. Snesení staré železné konstrukce zdokumentoval v práci Podnavarovský
UNNRA most „na druhém břehu".
Most Bailey Bridge v Návarově sloužil jako náhrada za most původní (kamenný), ze kterého již stojí jen polovina
středního pilíře a části pilířů na březích. Ten se zřítil kolem roku 1955. Snad právě tento most (nebo jeho
předchůdce?) byl zdoben sochou sv. Jana Nepomuckého (nese monogram objednatele I. P. V. E.) z roku 1773, která
dnes stojí u zámku
http://jablonecky.denik.cz/
http://www.liberecky-kraj.cz/
JABLONECKÝ DENÍK V PRODEJI – Od pondělí do
soboty, můžete zakoupit Jablonecký deník, v obchodě
u paní Šmídové v Loužnici.
4
mostu stojí most železobetonový.
Ztratilo místo svůj genius loci? Bude údolí
Kamenice v Návarově stále tak atraktivní pro
milovníky turistiky a přírody? Líbí se nový
most?
V režimu předčasného užívání se 1. července
otevřel most přes řeku Kamenici v Návarově.
Provoz na silnici a přilehlých navazujících
úsecích v celkové délce přes sto metrů je tak
opět obnoven.
Stavbu Krajská správa silnic Libereckého
kraje převzala 30. června. Nyní probíhá
vyklizení staveniště a bude požádáno o
kolaudaci.
„Původní provizorní most byl po více než
šedesáti letech používání v havarijním stavu.
Stavební práce zahrnovaly jeho demolici a
výstavbu nového mostu o třech polích s
horní mostovkou," přiblížila Markéta
Dědková z oddělení tiskového a vnějších vztahů Krajského úřadu.
Rekonstrukci mostu stála kraj celkem více než 10, 5 milionu korun. Akce byla spolufinancována z Operačního
programu Regionální operační program NUTS II Severovýchod. Dotace činila 85 procent celkových uznatelných
nákladů.
Uzavírka mostu v Návarově začala již v říjnu loňského roku a vykouzlila vrásky na tvářích nejen motoristů a zdejších
obyvatel, ale i milovníků vojenské historie. Ti věděli, že již zmizelá konstrukce byla svým způsobem ne-li unikátní,
tak jistě zajímavá.
„Byl Československu po válce darován a pod Návarovem sloužil dopravě přes řeku Kamenici od roku 1950 do
loňského roku," vzpomněl Miroslav Pačes.
Mosty těchto typů (Bailey Bridge) stavěla především těsně po válce americká armáda v rámci Správy Spojených
národů pro pomoc a obnovu (UNRRA).
Stará konstrukce skončí ve šrotu. Přitom chvíli žila šance, že konstrukce se jen přestěhuje a opraví ji. Projevila o to
zájem společnost BH technika, která se technikou kolem 2. světové války zabývá, z rekonstrukce ale nakonec sešlo.
„Konstrukce se vlivem koroze ve vysokém stádiu nedala ani rozebrat," poznamenal zástupce společnosti.
V Návarově byl provizorní most instalován v roce 1949 a provozován 65 let. Tato konstrukce není na takto
dlouhodobé použití dimenzována, navíc někdy v roce 1952 1956 došlo k poškození středového pole při průjezdu
vozidla naloženého vytěženým dřevem. Stav mostu před demontáží byl klasifikován stavebním stupněm VII.
havarijní. Jednalo se o značně zkorodované podélníky mostu v uložení nad opěrami a destruktivní korozi příčníků
mostovky.
Most tvořil jednu z částí koloritu zdejšího údolí, jež je vyhledáváno mezi turisty. Ale nejen jimi. Místo učarovalo třeba
i Martinu Vaistauerovi ze Sdružení pro záchranu hradu Kumburku. Ten mapuje okolí hradu, tím pádem přišla řada i
na most v Návarově.
„Romantický pohled na elegantní návarovské přemostění se stal již také pouhou kouzelnou melancholickou
minulostí," říká posmutněle Vaistauer. Snesení staré železné konstrukce zdokumentoval v práci Podnavarovský
UNNRA most „na druhém břehu".
Most Bailey Bridge v Návarově sloužil jako náhrada za most původní (kamenný), ze kterého již stojí jen polovina
středního pilíře a části pilířů na březích. Ten se zřítil kolem roku 1955. Snad právě tento most (nebo jeho
předchůdce?) byl zdoben sochou sv. Jana Nepomuckého (nese monogram objednatele I. P. V. E.) z roku 1773, která
dnes stojí u zámku
http://jablonecky.denik.cz/
http://www.liberecky-kraj.cz/
JABLONECKÝ DENÍK V PRODEJI – Od pondělí do
soboty, můžete zakoupit Jablonecký deník, v obchodě
u paní Šmídové v Loužnici.
4