Page 9 - LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 15/2018
P. 9
LOUŽNICKÝ ZPRAVODAJ 15/2018

ZDRAVOTNICKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA LIBERECKÉHO KRAJE
INFORMUJE

KDO JE OPERÁTOR LINKY 155? TEN, KDO V TÍSNI POMÁHÁ HLASEM JAKO PRVNÍ.

„Dobrý den, Záchranná služba. Jak Vám mohu pomoci?“ Stejná nebo velmi podobná věta zazní po celé republice
každých 15 vteřin. Každých 15 vteřin se najde někdo, kdo nutně potřebuje pomoc zdravotníků pro sebe nebo pro své
blízké. Každých 15 vteřin operátoři na dispečinku rozhodují, kam poslat sanitu, kam lékaře, kam „jen“ zdravotníka.
Každých 15 vteřin rozhodují o lidských životech. Každých 15 vteřin aktivně pomáhají.

Zdravotnické operační středisko Záchranné zdravotnické služby Libereckého kraje vzniklo 1. ledna 2007 sloučením
bývalých okresních dispečinků ZZS okresů Liberec, Česká Lípa, Jablonec nad Nisou a Semily. Hlasy, které jako první

pomáhají lidem v
krizových situacích, patří
operátorům - sestrám
specialistkám v oboru
intenzivní péče s kurzem
Operační řízení
přednemocniční
neodkladné péče.

Hlavním úkolem
operačního střediska je
nepřetržitý příjem
tísňových volání a jejich
vyhodnocení, řízení a
koordinace činnosti
výjezdových skupin
celého Libereckého kraje.
Tísňové výzvy přicházejí
z území Libereckého
kraje na linku 155,
případně z operačních středisek ostatních složek integrovaného záchranného systému. Zdravotnické operační středisko
je centrálním pracovištěm operačního řízení, které pracuje v nepřetržitém režimu. To znamená, že nikdy nemůže nastat
okamžik, kdy by vyzvánějící telefon nikdo nezvedl.

V okamžiku přijetí a vyhodnocení tísňového volání se rozběhne složitý řetězec pokynů a informací mezi volajícím na
lince, operátorem a záchranáři. Pokud je to nutné a možné, rozběhne se i systém AED – tedy
aktivace defibrilátorů rozmístěných mezi hasiči nebo policisty. Ty je nutné všechny
nepřetržitě koordinovat a rozhodovat o případném posílení pomoci. Zároveň musí
operátor v podstatě nepřetržitě komunikovat s volajícím a poskytovat mu instrukce k
zajištění první pomoci do příjezdu výjezdové skupiny na místo události. A je i tím, kdo
koordinuje předávání pacientů nemocnicím jako cílovým poskytovatelům akutní lůžkové
péče.

Jedním z nejtěžších úkolů operátorů je poskytování pokynů volajícím tak,
aby je správně pochopili a aby i naprosto neinformovaný člověk dokázal
zabezpečit první pomoc postiženému, případně sám sobě. Pro tuto činnost
jsou operátoři speciálně vyškoleni.
Právě proto mohou prostřednictvím telefonu pomoci volajícímu provádět postupy pro
záchranu života do doby, než na místo dorazí záchranáři.

Den linky 155 si připomínáme 15. května.

9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14